Generalforsamling 2017

Referat fra generalforsamlingen d. 20. marts 2017 i Højbjerg Badminton.

Tilstede: 25 huse var repræsenteret, 28 stemmer + Ulrik Bjerre fra administrationskontoret.

Ad 1 Valg af dirigent: Bent Mortensen 46D blev valgt til dirigent.

Bent kunne efterfølgende konstatere, at generalforsamlingen var lovlig indkaldt.

Ad 2 Bestyrelsens beretning: Igen i år har vejret været med os. Vi har haft en mild vinter, både først og sidst på året. Det er godt for foreningens økonomi, hvilket vi kommer tilbage til. Vores område har et godt renomme, husene er eftertragtede når de skal sælges, og udlejerne har nemt ved at leje deres huse ud. Husene og de grønne områder er velholdte, det giver et godt indtryk, når man kommer ind. Der er dog lige et hængeparti med nogle af de udlejede huse, som ikke bliver vedligeholdt. Glatførebekæmpelse: Vi har i denne vintersæson taget et nyt middel i brug. Nemlig Leca safe som er et rent naturprodukt. Det tager de grønne områder og hundepoter ikke skade af, og så lugter det ikke. At det så sviner, må vi tage med. Belysning: Vi har fået stærkere pærer i standerne ud til vejen, efter ønske fra flere beboere. De lyser området mere op. Der har derudover ikke været brug for elektriker i 2016, så det fungerer godt med den nye belysning.

De grønne områder:

På sidste års generalforsamling blev der besluttet, at bestyrelsen skulle komme med en plan for de grønne områder ud til kvædevej. Planen bliver fremlagt under punkt 5. Vi har fået en henvendelse fra en beboer på Saralyst Alle 124. Hækken er blevet for høj, og der er et par træer, der skal fældes. Der er lavet en aftale om, at det bliver ordnet, hvilket er udført. Legepladsen:

Legepladsen er foreningens sorte får, vi kæmper en kamp mod kattelort, det er så galt, et par timer efter Lapefa har fjernet kattelort fra sandet, er det forurenet igen. Det er så galt. Bestyrelsen anbefaler at man ikke at bruger legepladsen i nuværende stand.

Under punkt 5 fremlægger bestyrelsen et forslag omkring legepladsens fremtid.

Desværre er det ikke kun sandkassen, der plages af løsgående katte, der er beboere, som lukker katten ud om morgenen, lige meget hvordan vejret er, og katten heldig bliver den lukket ind om aftenen.

Postkasser:

Bestyrelsen har besluttet at droppe nye postkasser.

Skrald:

Vi skal nok regne med at i løbet af 2017, skal vi til at sortere vort affald, vi har ikke fået noget nærmere besked endnu, men det kommer.

Hvad storskrald angår er beboerne blevet bedre til at styre det, vi ser ikke så meget stå ved skraldeøerne i længere tid.

Maling:

Vi satte i 2016 maling af udhæng i gang. Foreningen sørgede for, at beboerne kunne melde sig til, men foreningen havde ikke noget økonomisk i klemme, men desværre var der nogle udlejere/ejere, der ikke ville være med, og det kan desværre også ses.

Vi har fået træværket ved de 4 skraldeøer malet, det trængte de til.

Vi har i 2017 planer, at lave samme ordning, som maling af udhæng, men det drejer her om rensning af tagene, vi vil de næste stykke tid, om der er stemning for dette.

Kabel TV:

Der er en del beboere, som godt vil ud af aftale med You See, da de har Waoo fibernet tv, Ulrik undersøger, om det kan lade sig gøre, uden det går udover den samlede pris.

Sommerfest:

Desværre blev der ikke afholdt nogen sommerfest i 2016, interessen er ikke ret stor, men skulle der her på generalforsamlingen vær nogen, der har lyst til at være tovholder, er vedkommende velkommen.

Asfalt:

På sigt skal vi nok regne med udskiftning af asfalten, da slidlaget efterhånden er godt brugt, så vi er nødt til at se frem i tiden, hvad vi gør. Bestyrelsen har under punkt 6 et forslag til løsning af problemet.

Låge:

Som I jo nok alle er bekendt med, så er der sat en låge i hegnet i hullet ud til Kvædevej, og der er en kodelås på, en kode som Lars fra bestyrelsen bestyrer glimrende.

Det har dog ikke hjulpet helt, da vi i efteråret fik lavet et stort hul i hegnet, nederst på arealet ud til til Kvædevej, et hul som vi har fået lavet, men alt koster, så det var trælse penge, vi måtte bruge.

Sikkerhed og indbrud:

Vi har i den forgangne år, mig bekendt, kun haft et eller to indbrud, vi kan endnu engang råde beboerne, som er i tvivl, ret henvendelse til politiet kriminal præventive afd., der hjælper folk med råd og vejledning mod indbrud.

Vi har også nabohjælp, jo flere der er med jo bedre er det, så de beboere, som ikke har meldt sig til nabohjælp, skynd Jer.

Til slut vil jeg sige, vær glad for at bo i Holmes Have og pas godt på den Efter et par kommentar blev beretning enstemmigt godkendt

Ad 3 Aflæggelse af regnskab: Ejendomsadministrator Ulrik Bjerre aflagde regnskab.

Regnskabet blev godkendt.

Ad 4 Forslag fra medlemmer jf. foreningens vedtægter:

Forslag 1 fra bestyrelsen.

Plan for vedligehold – og pleje af Bevaringsværdige plantebælter mod vest og nord/øst. Forslag

•            Iværksættelse i 2017 af tilbud fra BUUS for vedligehold- og pleje af Holmes Haves  Bevaringsværdige plantebælter mod vest og nord/øst.

•            Pris:   59.500,-  ex. moms

Baggrund: På ordinære generalforsamling i marts 2016 blev enstemmigt vedtaget:

” at der nedsættes et udvalg bestående af Jørgen Aaboe og Anne-Marie Ebdrup, der i samarbejde med en gartner el. landskabsarkitekt ved kommunen får udarbejdet en plan der lever op til lokalplanens bestemmelser samt et budget for plantebæltet inden generalforsamlingen i 2017.”  ”Nogle beboere var bekymrede for, at træerne er ved at være så høje, at der er risiko for, at de vælter under stormvejr. ”

Begrundelse for- og indhold i forslaget: Bestyrelsen forholdt sig i foråret 2016 til Generalforsamlingens beslutning og godkendte en procesplan fra udvalget til arbejdet frem mod generalforsamlingen 2017. Procesplanen omhandlede Plantebælterne mod vest og nord/øst, der er erklæret bevaringsværdige jf. lokalplan nr. 516 fra 1994. Kravspecifikation/info til relevante firmaer: Plantebælterne er grundlæggende ca. 20 år gamle og indeholder en rigt varieret artssammensætning med udpræget nordiske arter.

ü    Plantebælterne bærer kraftigt præg af alder, manglende pleje, udgåede træer og overvægt af høje birketræer og gamle nåletræer.

ü    Grundejerforeningen ønsker derfor en plan for foryngelse og genplantning i de bevaringsværdige plantebælter. Dog sådan at de nordiske karakteristika bevares. – Der ønskes hvis muligt en mere hensigtsmæssig fordeling mellem løvfældende træer og buske + planter af varieret højde. Gerne stedsegrønne men færre fyr og grantræer.

ü    Plan skal udarbejdes i samarbejde med fagpersoner på området, godkendes af henholdsvis generalforsamling og Aarhus Kommune. Planen skal begrundes og ledsages af specifikation af planter der evt. ønskes fældet, planter der bevares og planter der tilføres. incl. økonomi.

ü    Planen ønskes ledsaget af forslag til det løbende vedligehold og pleje.

ü    Udvalget: Anne-Marie Ebdrup (50A) og Jørgen Aaboe (38A) indstiller forslag til bestyrelsen.

På ovennævnte baggrund har udvalget i sommeren 2016 gennemgået og præsenteret 2 kompetente firmaer: BUUS og Fa. XX for præcis ovennævnte opgave ved fysisk gennemgang af plantebælterne. Begge udarbejdede efterfølgende deres respektive handlingsorienterede bud på opgaven. De to firmaer er udvalgt på baggrund af deres anerkendte kompetencer og deres kendskab til Aarhus Kommunes håndtering af netop bevaringsværdige plantebælter. – Begge udfører løbende opgaver for kommunen i diverse parker og skove. Lapefa har ligeledes fået buddet om at byde ind, men har svaret tilbage at firmaet ikke har tilstrækkelige kompetencer på dette felt. Bestyrelsen forholdt sig den 25.10.16 til de 2 tilbud. – Tilbud der var meget forskellige i såvel indhold som pris. Det økonomisk laveste tilbud var fra fa. BUUS, der samtidig var det, der forholdt sig mest specifik til opgaven. Fa. XX var dobbelt så dyr, uden dog at dække helheden Oplæg fra BUUS var det mest gennembearbejdede og helhedsprægede oplæg: Der foreslås meget målrettede fældninger af 3 – 5 birketræer og enkelte ahorn mod nord/øst.

•            I beplantning mod øst fjernes 4 – 6 træer jævnt fordelt. Dels for at tynde ud i beplantning og give lys til øvrige træer og beboerne i både Holmes Have og tilstødende matrikler.

•            Karakteristiske kastanjetræer mod nord/vest frisættes.

•            Slyngplanter og invasive arter fjernes i begge plantebælter. (efeu, kaprifolium, hyben m.v.)

•            BUUS har forholdt sig til det løbende vedligehold. Der foreslås hvert år fjernet 1/5 af den bundvegetation af buske der vokser op og ødelægger de høje træer.

•            Der stubfræses ikke og affald findeles på arealet.

•            Her kan tilføjes at bundvegetationen/underbeplantningen skæres tilbage så grænsen mod nord er ca. 1 m bag birketræerne. (ca. hvert 4. år)

•            Dette indgreb i underbeplantning er inkluderet i år 1.

•                            Alle slyngplanter, invasive arter og vildskud foreslås fjernet hvert år. Incl. hybenplanter mod Kvædevej. BUUS har til det videre samarbejde med Aarhus Kommune, fremsendt fotodokumentation for løsningsforslag og plan for det løbende vedligehold af plantebælterne. Center for Miljø og Energi ved Aarhus kommune er undervejs orienteret om processen i Holmes Have. Det er aftalt at bestyrelsen umiddelbart efter Generalforsamlingen kontakter Center for Miljø og Energi og indsender den formelle ansøgning om arbejdets ønskede udførelse.

Nabohøring iværksættes og senest medio 2017 kan vi forvente svar om indholdet af det arbejde, der kan iværksættes i plantebælterne i 2. halvår af 2017. Forslaget blev enstemmigt vedtaget.

Forslag 2 fra bestyrelsen:

Modernisering af legepladsareal

•            Faldsandet på legepladsen (areal 80 m2) og træstammerne i kanten fjernes og bortkøres.

•            Arealet funderes og nivelleres, så der i stedet lægges godkendte gummifliser på arealet under gyngestativ og rundt om legehus.

•            Gummifliserne 50 x 50 cm er godkendte til en faldhøjde på 150 cm.

•            Der lægges samtidig gangfliser under bord-og bænksættet, der på arealet placeres i modsatte ende af gyngestativ.

•            Engangsudgift i 2017: kr. 75.000,-

Begrundelse for forslaget:

Legepladsen, der er et aktiv for Holmes Have, kan af hygiejnemæssige grunde desværre ikke benyttes af mindre børn.

Faldsandet på legepladsens 80 m2 fungerer desværre som ét stort katte toilet. – Umiddelbart efter Lapefas ugentlig gennemrivning af arealet, er der kattelort på ny. – Der er tale om huskatte fra beboere i Holmes Have og omegn, der løber frit på arealet.

Som ansvarlig for legepladsen, kan Grundejerforeningen ikke stå inde for disse forhold, da små børn jo som bekendt har det med at putte alt i munden.

Med iværksættelse af forslaget kan den løbende vedligeholdelse af området lettes betydeligt. Legepladsen vil frem over være hygiejnisk at benytte og bord- og bænksættet vil få større anvendelse. – Og området vil igen præsentere sig positivt. Forslaget blev godkendt med 15 stemmer for, 5 stemmer imod og 8 stemte ikke.

Forslag 3 fra bestyrelsen: Bestyrelsen foreslår at der oprettes en vejfond, så Grundejerforeningen har noget at stå imod med. Her tænkes både på ny asfalt og løbende reparation af asfalten på vej/parkeringsarealet.

Asfalten er de seneste år repareret efter hver vinter. Diverse revner lukkes løbende, så vand ikke underminerer asfalten. – Det nuværende slidlag vurderes dog at skulle fornyes på hele arealet inden for de kommende 4-5 år. Anslået udgift incl. moms kr. 200.000 (index 2016).

Vejfonden startkapital foreslås taget af egenkapitalen pr. 1/1-2017, Bestyrelsen foreslår en startkapital på 50.000 kr.

Der kan herefter årligt tilføres kapital udfra hvordan driftsregnskabet er i det forløbne år. Det er den årlige generalforsamling, der fastsætter beløbet, som skal tilføres vejfonden. I løbet af en 4-5 års periode anslås vejfonden at have en størrelse, så den kan betale for hele fornyelsen af slidlaget.

Vejfonden kan føres tilbage til driftsregnskabet, hvis en generalforsamling finder det nødvendigt.

Oprettelsen af vejfonden medfører ikke kontingent forhøjelse. Forslaget blev enstemmigt vedtaget.

Ad 5 Vedtagelse af budget og fastsættelse af budget og fastsættelse af kontingent. Budgettet blev forelagt af Ulrik. Da alle 3 forslag gik igennem, så blev der tæret på egenkapitalen, men ikke uforsvarligt. Bestyrelsen foreslog også, at i stedet for kontingent nedsættelse, så blev 3 rate af kontingentindbetaling sløjfet, det er den som skal indbetales 1. juli, så eneste indbetaling 1. juli 2017 var 600 kr. til aconto varmebidrag. Bidraget til foreningen er uændret.
Ad 6 Valg af bestyrelsesmedlemmer:

Michael Rasmussen og Uwe Hansen var på valg, førstnævnte ønskede ikke genvalg.

Kate Kracht og Uwe Hansen blev valgt for 2 år.

Bente Brandes blev valgt som bestyrelsessuppleant for 2 år.

Ad 8 Valg af administrator: Ulrik Bjerre, Bjerres Ejendomsadministration blev genvalgt.
Ad 9 Valg af revisor:

Henriette Søby var ikke på valg som revisor, men Verner Jepsen blev genvalgt som revisor suppleant